lauantai 4. helmikuuta 2012

Arvoisa liikenneministeri Kyllönen

Ehdotitte syksyllä 2011 valtakunnallisen tiemaksujärjestelmän käyttöönottoa. Seuranta tapahtuisi satelliitin avulla, ilmeisesti GPS-järjestelmän ja GSM-verkon yhdistelmällä. Olette ilmoittanut, että haluatte korvata mm. polttoaineveroa ja vuotuista käyttömaksua tällä satelliittiseurantaan perustuvalla tienkäyttölaskutuksella. Seurannan itsensä hinnaksi muodostuisi vähintään 240 euroa vuodessa (joka on varovainen arvio sillä se on ministeriön itsensä laatima luku) ja tämä järjestelmä tulisi autoilijoiden kustannettavaksi. Tämän summan jokainen autonkäyttäjä joutuisi siis maksamaan vuodessa riippumatta ajomäärästään. Ja tämä maksu olisi valvonnan omakustannehinta: ei siis kompensoisi nykyistä ajomäärään sitomatonta vuotuista ajoneuvoveroa yhdellä ainoalla sentilläkään.

Kaikkia autoja koskeava valvontajärjestelmä todennäköisimmin olisi miljardiluokan menoerä. Se, että sitä ei hoideta valtion budjetista on vain maton alle lakaisua. Valtion budjetista jos tätä kustannettaisiin, homma kaatuisi täydellisessä mielipuolisuudessaan ja kalliissa hinnassaan välittömästi. Mutta asiaa pyritään hoitamaan piiloverotuksella, eli velvoittamaan autoilijoita asennuttamaan järjestelmiä autoihinsa julkisen sektorin "tarpeita" tyydyttämään. Laitehankintoja, joihin kajoaminen luonnollisesti tultaisiin kriminalisoimaan vähintään yhtä ankarasti kuin DVD-levyn katsominen Linux-käyttöjärjestelmällä varustetussa tietokoneessa. Laitteisiin tulee toki myös vikoja. Ja jotta valvonnan häirintä auton omistajan itsensä toimesta voitaisiin ehkäistä, valvontalaite tulee todennäköisesti myös kytkeytymään tavalla tai toisella ajonestojärjestelmään. Huomioon tulisi kuitenkin ottaa mm. tunnelit, jossa GPS-signaali katoaa. Monellako koodausvirheella järjestelmä saadaan toteutettua? Kenen kustannuksella koodausvirheitä sitten korjaillaa jälkikäteenkin? Oma lukunsa on toki laitteiston itsensä ongelmat esim. tämmöisillä paukkupakkasilla...

Olette nyt nimittänyt työryhmän tutkimaan tätä tiemaksuteknologiaa ja tämän työryhmän johtajaksi Jorma Ollilan, Nokian entisen toimitusjohtajan.

"Halusin, että puheenjohtajalla ei ole liikennepoliittista taustaa, vaan heillä on mahdollisuus puhtaalta pöydältä selvittää, onko mahdollista rakentaa uudenlaista liikenteen hinnoittelun mallia tai korjattavissa vanhaa", sanoitte. Mikä on mahdollisesti liikkunut vasemmistoliittolaisen ministerin päässä, kun liikenteen tai liikennepolitiikan tuntijan sijasta työryhmän johtajaksi on valittu ilmi selvästi jäävi, itse valvontajärjestelmän tavarantoimittaja? Eikö hyvävelijärjestelmällä ole mitään rajaa, edes vasemmiston pitäessä liikenneministerin salkkua? Missä on eettinen selkärankanne ja paljonko tästä itse rikastutte?

Vai onko kyse vain ja ainoastaan ylpeydestä ja kykenemättömyydestä tunnustaa olleensa väärässä?

"En aio antaa periksi. Kiltit tytöt eivät näissä hommissa pitkälle pötki." Vaikuttaa siltä, että girlpower-humalassanne sorrutte ihan samaan poliittiseen perisyntiin kuin useimmat miespuoliset kollegannekin: te ette tunnusta mahdollisuutta omasta erheellisyydestänne edes saatuanne täyslaidallisen p4skaa tuhannesta eri tuutista. "Masinointia". Tai naisen vähättelyä. Vikaa löytyy aina jostakin toisesta ja tässäkin asiassa henkilökohtainen epäonnistuminen käännettiin patriarkaattiin ja naissukupuolen kollektiiviseen vähättelyyn.

Nyt olisi hyvä tilaisuus osoittaa paremmuutta: tunnustaa olleensa väärässä, ja ilmaista se vieläpä suoraan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti