torstai 12. elokuuta 2010

Harrasteajoneuvorekisteri on tarpeellinen

Yleisradio nosti eilen (11. elokuuta) pöydälle asian, jonka itse toivoin saavan huomiota jo monia vuosia takaperin, kun tällöinkin käytön määrään perustumatonta "käyttömaksua" koroteltiin, ja fanaattisimpien korottajien mielissä oli "Saksan malli", jossa vuotuinen verotus perustui iskutilavuuteen (eli yli tuhatta euroa vuodessa jokaisesta amerikanraudasta, ajomäärästä riippumatta). Tällöinkin "Saksan mallista" vaarassa oli tulla maahan ainoastaan negatiiviset piirteet eli korkeampi verotus, mutta ei saksalaiset verovapautusperusteet esim. harrasteajoneuvoille.

"Mutta onhan Suomessa museoajoneuvorekisteri!?"

On. Valitettavasti. Museoajoneuvorekisterin suurin ongelma on se, että se saa vaikuttamaan, siltä kuin harrasteautoilun tulevaisuus olisi turvattu. Fakta on, että museokatsastus ei ole suinkaan kaikille vanhojen autojen harrastajille soveltuva, mutta se on tähänkin asti toiminut ikävänä tekosyynä lakaista harrasteajoneuvojen verotuskohtelu tarpeettomana syrjään.

Esimerkinomaisesti voimme tarkastella asiaa oman autoni kannalta.

Photobucket

Miksi tätä autoa ei saa museorekisteriin?

Se ei ole museoentisöity. Se on käyttöentisöity. Orastavaa ruostetta mm. etulokarin kulmassa, kuten myös puhkiruostuneet takapuskurin kromatut osat. Korjaaminen nyt tai 10 vuoden kuluttua ei paljoa eroa siltä osin paljonko vaivannäköä korjaus vaatii, joten voin lykätä kosmeettisen vian korjaamisen ennemmin tulevaisuuteen. Museorekisteröinti edellyttää korjauksia ennen hyväksyntää. Konepellin sisäpinta ei niinikään ole samassa vaaleanvihreässä maalissa vaan massattu alustamassalla mustaksi. Tästäkin hylkäysperustetta museokatsastajalle.

Se on muutettu avoautoksi ei-alkuperäisellä tarvikerättikatolla, joka laskostuu auton korin päälle, ei korin sisään olevaan kouruun. Museorekisteröinti edellyttäisi takapenkin vaihtamista kapeampaan ja merkittävää koriremonttia rättikattokourun rakentamiseksi... sekä tietenkin alkuperäistä rättikattoa. Vaihtoehtoisesti autoon täytyisi asentaa metallikatto takaisin paikallensa.

Tätä nykyä auto kerää ympärivuotisesti pölyä autotallissa. Suoranainen syy oli toki aie korjata kolkuttava taka-akseli ja korjauksessa syntyneet lukuisat komplikaatiot kiinniruostuneista osista, mutta motivaatio saada auto takaisin kuntoon vain jotta ympäristöfasistit pääsevät minua verottamaan kieltämättä on lannistanut korjaushalukkuutta.

.

Linkki YLEn ajankohtaisohjelmaan:

http://areena.yle.fi/video/1198689 (harrasteajoneuvoasia alkaa 26 minuutin kohdalta)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti